ÚvodProgramyVoda pro Afriku Zdeněk z Pohody balí karafy po třetí, ještě žádnou nerozbil

Zdeněk z Pohody balí karafy po třetí, ještě žádnou nerozbil

Voda pro Afriku

14. listopadu 2014

Víčko je v pořádku, nikde žádné ťuknutí, teď to zabalím do papíru a do fólie, aby se to nerozbilo, komentoval Zdeněk proces balení skleněné karafy na vodu, který ho po roční pauze znovu zaměstnává už několik dní.

Výtěžek k prodej designovaných nádob s nosorožcem jde na opravu vrtu v africké Etiopii, kde na nemoci způsobené nedostatkem nezávadné pitné vody zemře 55 tisíc malých dětí ročně.

Vodárenská společnost Veolia dobročinnou  akci, která pomáhá i na domácí půdě, organizuje popáté.  Balení zásilek svěřila právě do rukou klientů obecně prospěšné společnosti Pohoda, jež se více než 16 let stará o lidi s mentálním postižením. „Pak to dám do krabice a balík putuje na poštu,“ pokračoval Zdeněk. „A dostaneme za to peníze,“ těší se. Finance použije Pohoda na novou relaxační místnost. Zdeněk se na projektu podílí třetím rokem.

„Toho vždycky bylo,“ vzpomíná na odvedenou práci, zatímco stříhá další bublinkovou fólii. „Nic jsem nerozbil. Ani Přemek,“ hlásí o sobě kolegovi a bere do rukou další papírovou krabici se skleněným obsahem, která dorazila přímo ze sklárny v Novém Boru. „V Africe nemají vodu, je to špatné bez vody, ani co jíst, chudáci, ani léky nemají,“ ví o katastrofální situaci, která panuje na černém kontinentu.

Vedoucí denního stacionáře Šárka Petrášová balení karaf považuje za důležitou pracovní terapii. Je fajn, že klienti vidí výsledek svého snažení, mají dobrý pocit z toho, že na nich spočívá odpovědnost, zda dárek přijde zákazníkovi v pořádku.

„Hodně o tom mluví, že to musí zkontrolovat, zabalit, aby to odešlo v pořádku,“ prozrazuje pozadí této aktivity. Což vzápětí potvrzuje Zdeněk.

„Musíme to pořádně zkontrolovat, důkladně zabalit, aby se vzácný balík nerozbil,“ opakuje, důsledně prohlíží další kus a ještě ukazuje Petrášové, že je vše zcela v pořádku. „Administrativa už je na nás,“ poznamenala.

První rok z Pohody vyexpedovali přibližně 150 nádob, loni jich odtud odešlo 300 – 400.

„Roste i sebevědomí našich klientů. Vědí, že se tahle práce opakuje, že udělali něco dobře a že jsou tedy znovu osloveni. Zapojují se tak do podpory další cílové skupiny, většinou to jsou oni, kdo využívají nějakou formu pomoci , a tentokrát oni pomohou lidem v Africe. Je to pro ně obrovská motivace, když se jim něco daří, o to větší mají tendenci jít do dalších procesů,“ zmiňuje další klady projektu Petrášová.

Prodej 1200 karaf startoval 1. listopadu. Bez víčka stojí 450 korun, s poklopem je o stovku dražší. Lidé si je můžou pořídit přes e-shop Nadačního fondu Veolia nebo u několika přímých prodejců. Například v kavárně Veolia ve Florentinu. Výtěžek čtyř ročníků činil 1,8 miliónů korun.